12+1

Jaha ja kära läsare
Jag har upptäckt att den där som räknar ner min graviditet
Den lever sitt eget liv..
Jag är idag 12+1 <3

Nu börjar bebisens ansikte se mer mänskligt ut, även om den fortfarande bara är c 5,5 cm lång från hjässa till rumpa och väger mindre än 14 gram.
Ögonen har nu förflyttats framåt från sidorna av huvudet och sitter närmare varandra.
Öronen sitter nästan där de ska på en ”färdig” bebis.
Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin.

Om man trycker på din livmoder så rör sig bebisen, men du kan inte känna dess rörelser ännu.
Fostrets nervceller har multiplicerats snabbt och synapserna håller på att utformas.
Fostret har fått nya reflexer: om man rör handflatan så sluter sig fingrarna, om man killar under foten så kröks tårna och om man petar på ögonlocken, så kniper ögonmusklerna ihop ögonen.

Nu kan barnmorskan känna ovandelen av din livmoder, som kallas för fundus, längst ner i buken.
I andra trimestern kommer du förmodligen att vilja ha lösare och mer bekväma kläder, eftersom dina vanliga kläder kommer att börja sitta för tajt om de inte redan gjort det.


Igår fick jag pressent från kurdistan av min svärmor
en jätte fin guld ring
Tack tack


Jag var på stan och handlade en hel del
En jacka
2 par tjocka strumpbyxor
1par leggins
1 mamma klänning
2 par skor
och en pressent till lilla Lara
Super nöjd vart jag iallafall :D
Tack för sällskapet

Beating HeartBeating HeartBeating HeartBeating HeartBeating HeartBeating HeartBeating Heart

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0